Overslaan en naar de inhoud gaan

Essensium verwerft zeer snel en kostenefficiënt inzicht in een specifiek marktsegment dankzij samenwerking met LED Zorgtechnologie.

Essensium is een spin-off van IMEC en werd opgericht in 2005. “Onze focus ligt in het lokaliseren van personen en objecten via Wireless Sensor Networks”, licht Peter Spiessens, business development manager van Essensium toe. “We hebben een technologie ontwikkeld die toelaat om zeer nauwkeurig en over een grote afstand personen en objecten te lokaliseren. Dit kan zowel binnen als buiten gebouwen worden toegepast.”

Er bestaan reeds een aantal lokalisatie technologieën op de markt die toelaten om producten en mensen te traceren. Deze worden toegepast in tal van sectoren zoals logistiek, gezondheidszorg, mijnbouw en veiligheidssystemen.

Op korte tijd een grondig marktinzicht

“Voor onze nieuwe, gepatenteerde technologie (LOSTTM = Location Sensor Tracking) wilden we de unieke voordelen van dit systeem en de mogelijke toepassingen ervan in de gezondheidszorg verder onderzoeken. En dit in het bijzonder voor woonzorgcentra, ziekenhuizen en thuiszorg”, zegt Spiessens.

“Opbouwen van voldoende inzicht in dit specifiek marktsegment kan je in principe zelf. Via economische analyses, klanteninterviews, competitieve analyses etc. Maar zoiets vergt enorm veel tijd. We hebben er voor gekozen om die tijd in te korten door beroep te doen op externe expertise. Zo kwamen we terecht bij Bart Degryse van de LED Zorgtechnologie.”

LED = Laagdrempelige toegang tot hoogwaardige domeinexpertise

“Binnen de LED Zorgtechnologie hebben we uitgebreide expertise in domotica en telecare voor de zorgsector”, verduidelijkt Degryse. “We hebben een goed zicht op de zorgbehoeftes van nu en de toekomst, het aanbod en de technologische mogelijkheden op de markt. De vraag van Essensium konden we dan ook perfect beantwoorden vanuit onze opgebouwde kennis.”

De LED bezorgde Essensium een uitgebreid rapport met advies omtrent

  • Specifieke vereisten op het vlak van productvormgeving en prijzetting;
  • Toepassingsdomeinen en klinische use cases voor zeer accurate, indoor RTLS technologieën;
  • Competitief marktoverzicht;
  • Mogelijke struikelblokken bij marktintroductie.

“Zo verkregen we zeer snel én kostenefficiënt inzicht in een marktsegment met specifieke eigenheden”, vertelt Spiessens. “Aanvullend hebben we nog een aantal zaken gevalideerd. Maar een volledig onderzoek zonder voorkennis op eigen houtje opstarten, zou een veel grotere investering van tijd en middelen van Essensium gevraagd hebben.”

Een snel én kostenefficiënt inzicht in een marktsegment met specifieke eigenheden.
Peter Spiessens
Business Development Manager Essensium
Bedrijf: 
Essensium